7 d’octubre de 2015

L'EMOCIÓ D'EDUCAR

Entre finals de setembre i principis d'octubre, els pares i mares han vingut a l'escola per conèixer  els objectius de curs i els espais educatius dels seus fills. Cada dia, a les 3h, una bona colla entraven a la biblioteca, escoltaven, comentaven i participaven de l'aventura d'educar i ensenyar els nens i nenes. Al cap d'una estona anaven a les classes on vivien en directe l'experiència escolar del seu fill o filla. Mestres, pares i alumnes compartíem un berenar, una tasca conjunta... i els llaços d'unió i col·laboració família- escola es feien més intensos.

El dia 30 de setembre, al vespre es va fer la reunió conjunta (presentació del professorat, novetats i dades més importants del curs...), que es completava amb una xerrada interessantíssima de la Laia Casas, mestra especialitzada en pedagogia terapèutica, màster en educació emocional i benestar, en psicologia de la comunicació i de la cognició,  i en programació neurolingüística.


La xerrada va ser molt distesa i els assistents vam poder participar-hi activament.


Entre les idees més interessants que la Laia ens va transmetre, podem destacar:


  • L'educació emocional ens ensenya a identificar les pròpies emocions i les dels altres per poder-les regular de manera apropiada i aconseguir un major benestar personal i social.
  • Una emoció és l'estat complex de l'organisme davant d'una situació o estímul que ens predisposa a l'acció: por, alegria, tristesa, ràbia, sorpresa, enuig....
  • Tenim tres cervells: l'instintiu, l'emocional i el cognitiu. Cadascun significa un pas més en l'evolució humana: des de la supervivència més primària (alimentació, respiració...) fins a la capacitat d'elaboració de pensament abstracte.
  • El cervell es va modificant amb l'experiència, de manera que les vivències de la primera infància són molt important ja que ell cervell  és molt plàstic. Com  més positives siguin aquestes experiències, millor serà el seu desenvolupament.

Podem educar seguint dos camins diferents:
  • TENIR - FER - SER.  Aquesta manera d'actuar, a la llarga, ens produirà insatisfacció. Si no tenim i posseïm coses no ens sentirem satisfets...
  • SER - FER - TENIR. Aquesta segona manera d'actuar ens produirà benestar subjectiu. Una bona paraula, una carícia, un petó... ens fa més receptius, més amables,...
Ens va donar estratègies per estar calmats i controlar la tensió. Cal que estem alerta als signes d'estrès: contraccions musculars, irritabilitat...  i posar-hi remei.

Ens va recomanar que dediquéssim temps i atenció als nostres fills. És important fer-los regals emocionals com dir paraules boniques (fantàstic, increïble, ets especial, gràcies, preciós, meravellós, únic, tu pots, ànims, t'estimo...), fer-los pessigolles, fer més activitats tota la família junta,...

I, fins i tot, ens va recomanar que mengéssim plàtans i xocolata negra!Aquest nou curs que comença ens oferirà emocions de tot tipus: esperem que predominin les positives i, en tot cas, que sapiguem respondre adequadament quan les negatives facin la seva aparició.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tots els comentaris estan subjectes a moderació. Han d'estar signats amb nom i cognom i cal usar un llenguatge educat i correcte. No s'acceptarà cap comentari que insulti o falti al respecte a persones o institucions o usi paraules grolleres.